BDQ – Tadabbur Surah Surah Al An’aam Ayat No 63

Tadabbur oleh Cik

Maksud ayat ini ialah : Katakanlah ‘Siapa yg dapat menyelamatkan kamu daripada bencana di dapat dan di laut, yg kamu berdoa kpdNya dgn merendah diri dan suara yg lembut?’ Dengan mengatakan “Sesungguhnya jika Dia menyelamatkan kamu dari (bencana) ini, tentulah kami menjadi org yg bersyukur.

Apakah Tadabbur dari Cik:
Siapa yg dpt menyelamatkan kamu drpd bencana di darat dan laut, yg kamu berdoa kpdNya dgn merendah diri dan suara yg lembut, dgn mengatakan “Sesungguhnya jika Dia menyelamatkan kamu daripada (bencana) ini ketahuilah kami menjadi org yg bersyukur.

Tazakkur dari Cik

Peringatan: Ingat Cik, segala apa yg berlaku samada di darat dan di laut adalah dengan kehendak Allah, Berdoalah dengan bersungguh-sungguh supaya dijauhkan dari sebarang malapetaka..

Penawar: Leganya, Allah Maha berkuasa, saya perlu sentiasa berdoa bersungguh-sungguh supaya Allah hindari dari sebarang bencana.

Petunjuk: Saya jelas, hanya Allah yg boleh menyelamatkan hambanya dari sebarang bencana dan sentiasalah berdoa untuk mendapat pertolongan dariNya.

Rahmat:.Ya-Allah Ya-Rahman lindungilah aku serta seluruh umat manusia yang beriman dengaMu dari segala bencana yg datang dari darat ataupun laut, sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon dan kepadamu aku berserah.