BDQ – Tadabbur Surah Surah Al An’am Ayat No 83

Tadabbur oleh Cik

Maksud ayat ini ialah : Dan itulah hujah yang Kami berikan kpd Ibrahim untuk menghadapi kaumnya. Kami tinggikan beberapa darjat pada siapa yg Kami kehendaki, Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana lagi Maha Mengetahui.

Apakah Tadabbur dari Cik:
Allah telah memberi hujah-hujahnya kpd Ibrahim untuk menghadapi kaumnya. Allah juga akan meninggikan beberapa darjat kepada sesiapa yg dikehendaki. Sesungguhnya Allah maha bijaksana lagi Maha Mengetahui.

Tazakkur dari Cik

Peringatan: Ingat Cik. Allah boleh dan akan tinggikan darjat kepada sesiapa yg Dia kehendaki.

Penawar: Leganya saya, jika saya terus beriman dan beramal dengan Al-Quran, Allah boleh naikkan darjat saya.

Petunjuk: Saya jelas untuk terus berusaha memperbaiki amalan saya seperti mana yg terkandung didalam Al Quran.

Rahmat:Ya-Allah Ya-Rahman, bantulah aku untuk memperkasakan diriku dengan pengetahuan ilmu Al-Quran, sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon dan kepadaMu aku berserah.